Witaj na stronie Tawerna Gothic. Zapraszamy do przeglądania naszych zasobów. |
Biuletyn
Top czytane
|
Recenzja Mroczne Tajemnice
napisał: Isentor, dnia 22.07.2011 15:51
|
O Mrocznych Tajemnicach słyszał chyba każdy średnio obeznany fan serii Gothic. Wszystkich zainteresowanych modem jak i światkiem Gothica, zapraszamy do przeczytania po premierowej recenzji owej modyfikacji, która z pewnością nie powinna zawieść nikogo. Mroczne Tajemnice, a co takiego? Produkcja „PoziomkaZ”, jest jednym z najbardziej oczekiwanych projektów modderskich dla pierwszej części Gothica ostatnich miesięcy. Poza Zawaloną Kopalnią „Black Star Games Studio”, to właśnie Dark Mysteries – bo tak brzmi angielska nazwa dodatku, jest modyfikacją, na którą czekała cała rzesza ulubieńców jednego z najlepszych cRPGów ostatnich lat. Warto wspomnieć o kampanii reklamowej organizowanej przez cały team modderski, a wszystko po to, by o Mrocznych Tajemnicach było jeszcze głośniej. Za dodatkiem, który przewyższa wielkością samego Diccurica i jest porównywalny do Nocy Kruka stoi rodzima grupa modderska, o której zapewne jeszcze nieraz będzie głośno. Mroczne Tajemnice powstały z myślą o rozbudowaniu fabuły pierwszej części przygód bezimiennego bohatera, tak więc spodziewać się możemy wielu poprawek, innowacji, dodatków jak i zupełnie nowych smaczków, które czynią całą Górniczą Dolinę taką, jaka powinna być czyli wrogą i zepsutą przez zamieszkujących ją skazańców. Co nowego? Początek gry jest nam znany, a mianowicie po raz kolejny jako gracze zostajemy wtrąceni do tajemniczej Kolonii pełnej bandziorów i dzikich stworzeń, jednak już na samym początku rozgrywki widoczne są istotne zmiany, które wprowadzają wiele w samą mechanikę rozgrywki i fabułę. Znany nam bardzo dobrze plac wymian został objęty ochroną nieprzyjemnych i wrogo nastawionych do nas strażników ze Starego Obozu, zaś w jarze możemy napotkać rozwścieczonego i szalonego kopacza, który nie będzie szczególnie zadowolony z naszej obecności i będzie chciał już na samym początku gry pozbawić nas życia. Po drodze spotykamy jeszcze kilka innych niechętnych wobec Bezimiennego postaci (np. pomocnik alchemika czy podejrzany typ wymuszający od nas rudę za wolną drogę w kierunku obozu), które zapragną naszej zguby.
Nowości jest wiele, a po samym dodatku możemy się spodziewać... Kolonii, aczkolwiek całkiem odmienionej, mrocznej i zagadkowej. Nie jest ona bowiem taka przyjazna jak przyszło nam widzieć w podstawowej wersji pierwszej części gry. Podniesiony został poziom trudności a same postacie nie są już tak skore do współpracy oraz przyjaźnie nastawione jak dotychczas. Bardzo łatwo natrafić na osoby, które nie mają najmniejszego zamiaru udzielić nam jakiejś rady czy sugestii, nie mówiąc już o większej pomocy. Już w podstawce (Gothic I) czuliśmy się niewiele znaczącym żółtodziobem, które stawało się łatwą okazją do zarobku dla silniejszych NPC, teraz nasza postać staje się ścierwem, do którego niemal każdy czuje odrazę i niechęć. Z pewnością przyjemne to nie jest, ale mimo wszystko dodaje klimatu samej rozgrywce, przez co staje się ona ciekawsza i bardziej interesująca. Wyzysk - jeden z przyjacielsko nastawionych Podobnie jak w oryginalnej wersji gry, i tu mamy pełne pole do popisu. Możemy dołączyć do jednego z głównych obozów jak i obrać własną drogę, pomagając całkiem nowym postaciom. Warto wspomnieć o nowych frakcjach, które w ogromnym stopniu uprzyjemniają przygodę z modyfikacją. Teraz możemy przyłączyć się na przykład do pechowych Przemytników, o których usłyszymy już przy pierwszej rozmowie ze starym przyjacielem. Pozostałe obozy to Fanatycy czyli gildia uciekinierów i wygnańców z Obozu Sekty, dzięki którym będziemy mogli zostać Guru. A ponadto poznać wszystkie zaklęcia magii Śniącego. Oprócz tych dwóch, dana nam będzie możliwość przyłączenia się do nieustraszonych Łowców Orków, którzy jak sama nazwa wskazuje – specjalizują się w walce z potworami, które stały się zgubą króla Rhobara II, a także do bezwzględnych Strażników kopalni Starego Obozu oraz do nowej, tajemniczej gildii potężnych istot (możliwość wybrania drogi Innosa bądź też Beliara). Mroczne Tajemnice wnoszą bardzo wiele i to właśnie dzięki nim mamy okazję w pełni poczuć na sobie Kolonię, jako ośrodek przepełniony bandą skazańców.
Jak już wspomniałem, projekt Poziomek jest swego rodzaju uzupełnieniem fabuły pierwszej części gry, jednak nie brak również całkiem nowego wątku który przyjdzie nam rozwikłać i zbadać. Gracza może najść myśl "co tu robi??". Cóż, nowa fabuła wdrożona przez twórców dodatku nie jest tak jawna jak podstawowy wątek zniszczenia Bariery, aczkolwiek istnieją ścisłe powiązania. Otóż fakty, odnośnie nowej przygody poznamy z biegiem rozwoju wydarzeń - wszak to Mroczne Tajemnice. Oprócz wielu nowych postaci, modderzy postarali się również o całkiem nowe lokacje z których warto wyróżnić choćby obóz przemytników, fort przy starej kopalni czy całkiem nowa wyspę z wieloma niespodziankami. Jestem pewien, że te i wiele innych, nowych lokacji dostarczą graczom niezapomnianych i pięknych wrażeń, gdyż do tego jak i innych aspektów gry Poziomki się przyłożyły.
Pozostaje jeszcze kilka nieco mniej ważnych rzeczy do omówienia. Dark Mysteries pozwalają graczowi między innymi wzięcie udziału i obstawianie walk na arenie Starego Obozu. Nowy, specjalnie stworzony do tego celu system walk uatrakcyjnia przeprowadzanie zakładów i same potyczki na arenie. Nie mogą nie napomknąć dodatkowej i tajemniczej „Arenie Wiecznego Ognia”, na której toczone są pojedynki na śmierć i życie, ale o tym przekonacie się już sami. Ponadto trzeba rzec o ogromnym wachlarzu nowego oręża, pancerzy, czarów czy innych itemów, na które gracz natknie się podczas kolejnej podróży po Górniczej Dolinie. Poza tym w modzie umieszczone zostały nowe, nad wyraz ciekawe umiejętności – kowalstwo, gotowanie czy też ważenie trunków. Z innych nowości muszę wymienić jeszcze losowy respawn potworów a także teleporty, za pomocą których Bezimienny będzie przemieszał się znacznie szybciej po całej Kolonii. Nie mogłem też zapomnieć o kilku nawiązaniach i zaczerpnięciach z Diccurica, chodzi mi tutaj o pancerze, które teraz wymagają siły, jak i do drugiej części Gothica poprzez zmianę dotychczasowego, „poziomowego” systemu nauki na procentowy. Na zakończenie słów kilka... Reasumując prace i zaangażowanie w modyfikację Poziomek, można śmiało powiedzieć, że Mroczne Tajemnice są dodatkiem wartym uwagi, ba w moda powinien zagrać każdy szanujący się fan gry a szczególnie Ci, którzy po wygnaniu demona i zniszczeniu bariery czuli pewien niedosyt i chcieli czegoś więcej od samej gry, a to dlatego, że modyfikacja nie tylko umożliwia rozpoczęcie nowego wątku i zagłębienie się w jej mroczną fabułę, ale także usprawnia pierwotnego Gothica I i daje nam więcej możliwości, o których mogliśmy do tej chwili jedynie pomarzyć.
Zalety:
Wady:
Ocena końcowa: 9-/10 |