Spis Treści

Barman

Saga Gothic

Recenzje

Wywiady

Felietony

Filmy

Muzyka

Ciekawostki
 
Gothic na silniku Vallheru

Autor: Devristus
Rok temu przemierzałem Internet w poszukiwaniu ciekawej gierki. Po żmudnym czytaniu opisów i przeglądaniu stron wreszcie osiągnąłem swój cel. Znalazłem grę, która spełniła moje wymagania, a nosi ona nazwę:

Gothic II NOC KRUKA


Jak sama nazwa wskazuje, gra stworzona jest na podstawie dodatku do drugiej części Gothic’a. Nie jest to zwykłe MMORPG typu Tibia, ale oparta jest ona na silniku Vallheru. Zapewne większość z was zastanawia się, co to jest Vallheru, a więc:
Vallheru to silnik tekstowy gier MMORPG napisany w PHP pozwalający stworzyć grę, zazwyczaj w świecie fantasy, rozgrywaną wyłącznie przy pomocy przeglądarki internetowej. Z tej definicji dowiedzieliśmy się, że w Gothic II NK gra się przy pomocy przeglądarki internetowa (najlepiej FireFoxa). Twórcą tej wspaniałej gry jest Carveth.
1

Wróćmy jednak do głównego tematu artykułu. Grę rozpoczynamy na Terenach Khorinis, gdzie możemy pracować na farmie Lobarta, odwiedzić Klasztor lub udać się na farmę Onara. Tutaj kupisz ziemie uprawne, jeśli będziesz chciał hodować rośliny. Z tego miejsca możemy także wyruszyć do Khorinis, Jarkendaru albo Górniczej Doliny; początkujący gracze niech najpierw pójdą odwiedzić Khornis.
2

To legendarne miasto jest kolebką życia twojej postaci. To tutaj możesz zostać czeladnikiem któregoś Mistrza. W porcie masz możliwość złożenia wniosku o stworzenie klanu, a na ulicy Targowej możesz otworzyć swój własny sklep. Na alei Kupców możesz kupić i sprzedać ekwipunek. Nie brak tutaj także nauczycieli, którzy od wybranej przez ciebie gildii będą nauczali cię walki lub sztuk magicznych. U Fernando możesz kupić akcje kopalniane, przez co staniesz się jej właścicielem. W Górnym Mieście dowiesz się, kto sprawuje władzę w mieście, kto jest księdzem, a kto redaktorem gazety. Po oswojeniu się z grą zapewne będziesz musiał wybrać, do której organizacji zechcesz dołączyć: Magów, Najemników czy Paladynów.
3

Aby to zrobić będziesz musiał spełnić wymagania danej organizacji, a o nich dowiesz się w Klasztorze Magów Ognia, u Najemników, na Farmie Onara czy też u Lorda Andre w Khornis. Po wyborze gildii i podniesienia statystyk postaci możesz wyruszyć do Górniczej Doliny lub Jarkendaru.
Jarkendar - zapomniana Dolina Budowniczych, nowo odkryta cześć wyspy Khornis przez Magów Wody. W tej lokacji możesz zmierzyć się z pustynnymi szczurami, odwiedzić obóz Piratów czy zakraść się do Bandytów. Tylko w tej dolinie masz możliwość zmiany koloru oczu lub włosów u Mixira, a Saturas chętnie nauczyć cię magii. Górnicza Dolina - lokacja zdobyta przez orków, gdzie jedyną ostoją walczących tam Paladynów jest zamek, gdzie niegdyś mieszkał Gomez wraz ze swoją świtą. Górnicza Dolina - lokacja zdobyta przez orków, gdzie jedyną ostoją walczących tam Paladynów jest zamek, gdzie niegdyś mieszkał Gomez wraz ze swoją świtą.
4

W Wieży Demonów poznasz tajemną magię, na zamku zaś poznasz sekrety walki mieczem i bronią dystansową. Będziesz mógł także spróbować sił w walce z orkami i golemami, których tu pełno. Gdy będziesz zwiedzał góry, to przy okazji szczęścia spotkasz starca, który zada ci zagadkę. Jeśli odpowiesz poprawnie spokojnie przejdziesz przez most, jeśli nie, to twoje życie kończy się na tym etapie. Nie obawiaj się tego, bo gra się nie kończy, a twa dusza wraca do Szpitala w Khornis. Tam za drobną opłatą będziesz mógł powrócić do życia. Jeśli tylko zapragniesz mieć kompana wyrusz na Polanę Chowańców, gdzie jest ich pełno. Kiedy znudzi Ci się podróżowanie wstąp do Karczmy, aby móc porozmawiać z innymi graczami.
5

Dzięki twórcy gry możesz także grać fabularnie tj. wykonywać misje, chodzić na wyprawy itd. To wszystko odbywa się na forum gry i jest pilnowane prze Mistrz Gry wybranego przez Carvetha. Aby zagrać fabularnie musisz stworzyć w profilu opis swojej postaci, tj. historię, ekwipunek itd.
Teraz czas powiedzieć co nieco o grafice, a mianowicie jest ona dopasowana kolorystycznie i oddaje w pełni mroczny klimat Gothic’a. Nasz niedosyt uzupełniają mapy, które upraszczają nam poruszanie się, oraz screeny pancerzy i broni, które ułatwiają nam wyobrażenie wyglądu naszej postaci. Jedynym problemem gry jest brak utrzymania klimatu przez graczy, którzy robią z siebie hiper-, ultra- najpotężniejszych graczy fabularnych i wszechwiedzących. Tak więc proszę nowych graczy o zachowanie zdrowego rozsądku.
6

O reszcie spraw dotyczących gry dowiecie się podczas grania, a dla tych, co cierpią na niedosyt informacji przedstawiam wywiad z twórcą Gothic II Noc Kruka:

Devristus: Witaj. Chciałbym przeprowadzić z Tobą wywiad odnośnie tworzonej przez Ciebie gry Gothic 2 NK na silniku Vallheru, zgodzisz się?

Carveth: Oczywiście


Devristus: Co cię skłoniło do stworzenia/zrobienia gry?

Carveth: Głównie samo zainteresowanie tego typu grami. Jako nowicjusz zaczynałem robić zwykłe gry, ale z czasem chciałem stworzyć jedną z najlepszych gier. Początkowo szukałem nazwy gry i uznałem, że warto zrobić ją na podstawie jednej z najlepszych gier RPG. Takie posunięcie było bardzo potrzebne by osiągnąć ten cel gdyż wiele fanów zainteresowałoby się grą MMORPG stworzoną na podstawie ich ulubionej gry. Dlatego wybrałem Gothica II NK. Była to właśnie moja ulubiona gra RPG, więc tak zacząłem tworzyć grę...


Devristus: Czy masz jakąś ekipę, która pomaga ci tworzyć grę? Macie jakąś nazwę?

Carveth: Gra posiada grupę, która zajmuje się jej tworzeniem - nazywa się Real Gothic Team (w skrócie RG Team). Przez większość czasu istnienia gry nikt nie został przyjęty do grupy. Sam zajmowałem się tworzeniem gry. Niedawno dołączył na krótki czas pewien programista Groin, ale z powodu pracy musiał ją opuścić.


Devristus: Jak myślisz, co jest spowodowane brakiem zainteresowania RG Teamem?

Carveth: Głównym czynnikiem, który był niedawno usunięty to brak oficjalnego naboru. Kolejnym jest to, że większość osób znających silnik Vallheru sama tworzy własną grę.


Devristus: Czemu nie otworzysz rekrutacji do niego? Myślę, że znalazłbyś odpowiednich ludzi.

Carveth: Jeśli chodzi o rekrutację to od niedawna otworzyłem ją i można o niej przeczytać na forum gry.


Devristus: Wróćmy jednak do głównego wątku wywiadu. Czy któryś z graczy pomagał Ci w rozwoju gry?

Carveth: Bardzo wyróżnionych graczy nie mam, ale znalazło się kilku chętnych, którzy pomogli mi w kilku rzeczach. Głównie chodzi o pisanie tekstów do gry. Tutaj ty sam się wyróżniłeś, bo najwięcej napisałeś do gry - mowa tutaj o FAQ, Poradniku i Opisie Gry.


Devristus: Co najbardziej cenisz w graczach?

Carveth: Samo wykonanie i klimat. Grafika nie ma dużego znaczenia - ona tylko pobudza wyobraźnię. Klimat to rzecz najważniejsza i przez to gry uważam za bardzo dobre. Klimat muszą tworzyć dobrzy gracze a nabycie ich jest dość trudnym zajęciem. Dzięki takim osobom inni gracze starają się wzorować na nich, dlatego w grze polepsza się gra fabularna. Wykonanie gry stawiam na drugim miejscu - w większości chodzi tu o mechanikę, ale także administratorzy tworzą jakieś miejsca fabularne ułatwiające tworzenie klimatu.


Devristus: Czego ci brakuje w swojej grze?

Carveth: Są dwie rzeczy. Jedna to brak dużej ilości klimatycznych graczy, przez co fabuła
bardzo wolno się rozwija. Kolejna rzecz to spore braki w silniku. Oczywiście staram się je uzupełniać by jak najbardziej upodobnić tę grę do Gothica II Noc Kruka.


Devristus: Czy trudno ci było tworzyć Gothic NK na Vallheru?

Carveth: Może nie bardzo trudno, ale napotkałem pewne przeszkody. Silnik Vallheru posiada dużo błędów a to oznacza, że trzeba było je w większości usunąć. Wątpię by wszystkie zostały usunięte, ale ciągle staram się usunąć luki, jakie znajdą mi gracze. W dodatku sam silnik trzeba w większości modyfikować by utworzyć grę bazującą na innej grze.


Devristus: Z tego, co widzę to gra jest teraz w fazie przejścia do IV ery? CO w niej znajdą gracze?

Carveth: Zmieni się cały Jarkendar. Znajdą się tam 3 nowe lokacje. Plac świątynny, Obóz Piratów oraz Bandytów. W grze podklasy bandyty i pirata zamienią się na klasy. W dodatku powstanie pierścień wody. Będzie można zostać Magiem Wody oraz Nekromantą. Tyle z tych głównych zmian.


Devristus: Masz już jakiś zamiar jak ulepszyć grę? Zmienić sponsora czy coś?

Carveth: Co do ulepszenia gry nie widzę niczego innego poza mechaniką gry oraz polepszeniem w niej klimatu. Nie poszukuję nowego sponsora gdyż z aktualnego jestem zadowolony.


Devristus: Zapewne problemem gry są gracze, których jest mało? Gdzie macie zareklmowaną grę i z kim współpracujecie?

Carveth: Gra ta znajduje się na kilku toplistach oraz na kilku innych stronach. Na razie ta gra nie jest dobrze rozreklamowana jak powinna być, ale w tej erze to zmienię. Nie mamy konkretnej współpracy.


Devristus: Czy chcielibyście, aby promował was Oficjalny Polski Serwis Gier Gothic?

Carveth: Co do promocji przez Oficjalny Polski Serwis Gier Gothic uważam to za dobry pomysł. Każdy fan gry dowie się o tym, że istnieje gra Gothic II NK MMORPG. Dzięki temu w grze pojawi się wielu nowych graczy.


Devristus: Było pytanie, co cenisz w graczach, a teraz, co od nich wymagasz?

Carveth: Od graczy wymagam jedynie chęci do gry. Takie osoby powoli staną się fabularnymi graczami. Dzięki temu polepszy się klimat. Nie toleruję jednak "dzieci neo(strady)", którzy niszczą sam klimat gry.


Devristus: Może na koniec chciałbyś przekazać coś starym jak i przyszłym graczom?

Carveth: Jedynie chciałbym zachęcić ich do gry oraz stworzenia w niej klimatu.


Devristus: Dziękuję, za udzielenie tak szczerych odpowiedzi.
Gothic II Noc Kruka Forum