Spis Treści

Barman

Saga Gothic

Recenzje

Wywiady

Felietony

Filmy

Muzyka

Ciekawostki
 
Bohater gry na przestrzeni sagi

Autor: Selena
Bohater gry na przestrzeni sagi

Ewolucja Bezimiennego


Bezimiennego zapewne zna każdy z nas, jest on bowiem głównym bohaterem gry Gothic. Postaram się w miarę przejrzyście przedstawić jego ewolucje poprzez poszczególne części gry.
Gothic I
Pierwsza część gry ukazała się w marcu 2001 roku (w Polsce 2002). Rozpoczynamy jako nic nie potrafiący żółtodziób lądujący w Koloni Karnej, by wspinać się po strzelbach dostępnych nam profesji. I tak do wyboru mamy przystąpienie do jednego z 3 obozów - Nowego, Starego i obozu na bagnach. A także adekwatnie do wybranego miejsca hierarchie - w Starym Obozie: Cienia, a następnie maga ognia lub Strażnika; w Nowym Obozie: Szkodnika, a po awansie Najemnika lub maga wody; w Obozie Sekty musimy najpierw odsłużyć swoje jako Nowicjusz, a po skończonej praktyce awansujemy na Wojownika Świątynnego lub tez Guru. Wyboru jest więc bez liku. W pierwszej części wszystko rozbija się o dostępne doświadczenie, które otrzymujemy poprzez awans na kolejny poziom - na każdy level przypada 10 punktów nauki. Teoretycznie nic nas nie ogranicza, jeśli mamy wystarczającą ilość doświadczenia (lub tez czasami bryłek rudy) pomijając też fakt, który trafnie ujęła jedna z postaci w grze: bariera w końcu kiedyś nas zatrzyma. Możemy kształcić się praktycznie bez końca.
Gothic II
W drugiej części Gothic’a powtarzamy znany z pierwszej części schemat - brak umiejętności plus tymczasowa amnezja. Tym razem lądujemy jednak już poza granicami bariery, która de facto już nie istnieje. Pomimo że poza barierą nie spotkamy żadnego orka (no, chyba że powrócimy do Doliny, tam spotkamy ich dosyć sporo), to okolice miasta są nader niebezpieczne dla niedoświadczonego podróżnego, dlatego jak najszybciej powinniśmy nabrać doświadczenia poprzez zabijanie słabszych wrogów. Podobnie jak w pierwszej odsłonie mamy do wyboru kilka profesji. Możemy zostać Strażnikiem, a po awansie Paladynem lub Nowicjuszem z czasem urastającym do rangi maga ognia. Jest również opcja zostania Najemnikiem, który przekształci się później w Łowcę Smoków. Bez względu na wybraną ścieżkę możemy się kształcić w każdą stronę, tzn. nie ma tutaj ograniczenia, że siła to atrybut jedynie wojowników i mag nie ma do niej dostępu. Wszystko zależy od naszej zachcianki i taktyki.
Gothic III
Nowością w trzeciej części sagi jest to, że po raz pierwszy rozpoczynamy z bohaterem posiadającym już jakie takie umiejętności i ekwipunek. Frakcje do jakich możemy dołączyć to Buntownicy - ludzie, którzy nie pogodzili się ostatecznie z utratą królestwa i przejęciem go przez orków; Asasyni - lud zamieszkujący pustynie; Koczownicy walczących o przeżycie; Normandczycy, którzy jako jedni z niewielu względnie poradzili sobie z orkami; Gońcy Leśni – chroniący Druidów; występuje także możliwość sprzymierzenia się z orkami. Jeżeli chodzi o zdobywanie nowych umiejętności, to podobnie jak w poprzednich częściach znajdujemy adekwatnego nauczyciela i, jeśli posiadamy odpowiednią ilość złota oraz doświadczenia, możemy rozwinąć daną sprawność. Nasz bohater zaś kształcić się może zarówno w zakresie siły, jak i umiejętności myśliwskich, kowalstwa, alchemii, złodziejstwa, prastarej wiedzy i many. Nowością jest możliwość walki dwoma mieczami oraz osłaniania się tarczą.

Jak widać każda część niesie ze sobą jakieś zmiany i aby uzyskać pełny obraz serii warto zagrać w każdą z części sagi.