Może zacznijmy od tego, czym jest Marant? Oczywiście „Marant” jest to nic innego jak forumowy system RPG Tawerny Gothic. Twórcą owego systemu był nikt inny jak Isentor oraz osoby, które jako pierwsze zaczynały grę. To właściwie dzięki nim tworzyła się pierwsza twarz naszej gry. Wiele informacji było pobieranych z Gothic’a, zapewne większości z nas ulubionej, bądź tylko lubianej gry: zostały skopiowane chociażby niektóre nazwy czy bogowie. Obecnie Marant przeszedł sporą metamorfozę.
Marant zawsze poddawał się przemianom, wielokrotnie były pisane nowe FAQ dotyczące kolejnych poprawek. Nie raz i nie dwa były pisane „Dekrety Magiczne”, mające zmienić lub zmodernizować aspekt magii w grze. Może co niektórzy uważają, że te zmiany mają na celu im utrudnić grę, skomplikować, lecz to tylko pozory, w rzeczywistości chodzi oto, by jak najrealniej odzwierciedlić postacie i ich działanie: wiele razy już zmieniały się statystyki uzbrojenia czy też odzienia. Obecne zmiany są robione dokładnie i z głęboką nadzieją, iż owe poprawki będą już wprowadzone na bardzo długi czas, wręcz do końca funkcjonowania gry, a jej funkcjonowanie zależy od was, drodzy czytelnicy i przyszli, bądź obecni gracze.
Właściwie każda dziedzina, każda część w Marancie przeszła, bądź przechodzi, metamorfozę. Warto powiedzieć tutaj o umiejętnościach, które zostały odpowiednio podzielone, ustalone i atrybuty odpowiednio dobrane do umiejętności. Trzeba wspomnieć tutaj o magii, która również została nieco rozbudowana i poprawiona. Dawniej kwestia wierzeń była bliska formie wiary w Gothic’u, obecnie została wprowadzona nowa, inna mitologia (jest to również związane z wątkami fabularnymi), która wprowadza innych bogów, zastępując poprzednich nowymi. Pozwolę sobie powiedzieć także, że owa ilość została zwiększona. Co chyba najważniejsze, są pisane nowe Zasady Gry, które mają ułatwić grę i rozeznanie się w niej. Każdy punkt dawnego FAQ został przepisany, rozbudowany i dość jasno wytłumaczony. Został stworzony i rozbudowany bestiariusz - temat, gdzie zostały wypisane i opisane występujące w Marancie rasy; w trakcie tworzenia są opisy terenów występujących w grze. Zostały opisane możliwości nowego gracza i jego powinności, dość jasno objaśniono niewolnictwo oraz posiadanie swojego domowego pupilka (tj. Chowańca). Wytłumaczono takie konieczności jak założenie domu: podany jest wzór, według jakiego powinno się go stworzyć. Według reformatorów, w tym i mnie, wygląda to na razie bardzo dobrze.
Teraz będzie dobrze powiedzieć coś o reformatorach. Zapewne każdy z was wie, jeżeli ktoś był zainteresowany, Isentor do pomocy dobrał sobie grupę, którą nazwał „MZ” (Mistrzowie Zadań), czy jak kto woli: „Przydupasy MG”. Nie jest to wąska grupa, lecz również nie obszerna, mimo że niewielu ludzi wykonuje swoją pracę. MZ mają za zadanie kontrolować poczynania graczy w organizacjach, jak i innych miejscach. Jednym z obowiązków jest między innymi akceptowanie nauk, czy właśnie pomaganie w reformowaniu gry. Pozwolę sobie wymienić osoby i ich szczególne osiągnięcia w pisaniu zasad i pomocy przy ogólnym reformowaniu gry: - Devristus - podjął się pisania bestiariusza, co wyszło mu dość dobrze, napisał ogólny informator o organizacjach, co nieco informacji o rzemieślnictwie itp. Na pewno jest osobą, która sporo zrobiła dla Reformacji Marantu. - Canis - zrobił temat o rasach, podjął się pisania o niewolnictwie, o posiadaniu chowańca, o tym jak powinna zostać założona posesja w grze, pisał o możliwościach nowego gracza w Marancie. - Gunses - osoba ta pomaga w tworzeniu ataków, bardzo dobrze jej to wychodzi. - Grison - pomagał podczas konsultacji, dawał swoje pomysły, stworzył opisy do nauk, z których obecnie korzysta każdy nauczyciel. - Eregrin - podjął się opisaniem terenów, lecz zapewne raczej ktoś mu w tym pomoże... Ale też robi swoje. - Isentor - tematy w Zasadach Gry, traktujące o odliczaniu czasu, o mitologii (czyli o bogach), o wyprawach i o Magii, są jego dziełem i są dobrze napisane. Poza tym dokańcza wszelkie inne niedokończone prace, jak i poprawia istniejące. Poza wymienionymi osobami chyba nie ma kogo nadmiernie wyróżnić, niemniej jednak każdy coś zrobił... w mniejszym czy większym stopniu.
Pozwolę sobie już przejść do swego rodzaju podsumowania i oceny. W Marancie wszystko przechodzi swego rodzaju odrestaurowanie. Większość jest przepisywana na nowo i poprawiane by było lepsze, tj. bardziej funkcjonalne i bardziej realistyczne. Ataki i magia zostają rozbudowywane i odpowiednio uporządkowywane, naliczanie czasu uproszczone, statystyki tak przerobione, by były realistyczne, dobrze wyjaśnione powinności i możliwości gracza, znajdują się odpowiedzi na poniektóre często zadawane pytania. Została spisana nowa mitologia dla lepszego rozeznania się graczom w wierzeniach, wypisane znane rasy jak i bestie, i wiele więcej. Można powiedzieć, że kasta, która zajmowała się tym spisała się dobrze. Sądzę że każdego można nagrodzić słowami uznania, przynajmniej tych, co tutaj wymieniłem. Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłem sprawę odnośnie Marantu...
|